Balans basis voor gezondheid

Thaise massage strekking voor meer balans

Balans basis voor een beter gezondheid

Je kent misschien het Latijnse citaat: “Mens sana in corpore sano”. Het betekent “Een gezonde geest in een gezond lichaam”. Het één heeft vaak invloed op het ander. Als natuurgeneeskundig holistisch therapeut maak je gebruik van deze natuurlijke wet. Een goede balans tussen lichaam en geest staat hierbij  centraal.

Hoe houd/maak je je lichaam en geest immers gezond? Het antwoord is simpel: balans. Als je zorgt dat je goed in balans blijft, houd je je energievoorraad op pijl. Dat betekent balans tussen inspanning en ontspanning, lichamelijke en geestelijke activiteiten, tussen tijd voor jezelf en tijd voor anderen.

Bij mensen met klachten is deze energiebalans vaak verstoord.  Hun lichaam is hierdoor niet meer in staat om zichzelf te herstellen. Iets wat eigenlijk een natuurlijk proces is.

Hoe integreert Thai Dee dit principe?

Bij Thai Dee bekijken en behandelen we klachten daarom niet alleen vanuit de fysieke, maar ook vanuit de emotionele, mentale en energetische kant. Het gaat bij een behandeling niet alleen om het wegnemen van de klacht, maar ook om het stimuleren van je natuurlijke energiedoorstroming en creëren van bewustwording. Een klacht heeft volgens onze visie altijd een fysiek, energetisch en geestelijk aspect. Daarom moeten alle drie nader worden onderzocht én behandeld.

Thaise yogamassage, Thaise acupressuur, yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie en bewustwording vormen de methodes die we daarbij gebruiken. Meditatie leidt tot zelfonderzoek en inzicht. Emotionele blokkades lossen hierdoor vaak al als vanzelf op. Thaise yogamassage, acupressuur, yoga en ademhalingstechnieken brengen je op energetisch en fysiek niveau beter in balans. Helpen vastzittende blokkades los te laten en activeren je energiedoorstroming.

Mensen vragen mij wel eens hoe ik zoveel kan doen op een dag? Dat komt door de balans. Als ik veel computerwerk te doen heb, zorg ik dat ik daarnaast ook een lange wandeling maak met mijn hond in het bos. Als ik veel hoofdwerk doe, verwen ik mezelf daarna met een massage of ga sporten. Als ik een drukke week heb, zorg ik dat ik daarnaast regelmatig mediteer of ga naar de sauna. Zo houd ik mijn eigen energie in balans. En dat maakt dat ik haast nooit ziek ben. Meestal dan. Want ook ik ben wel eens ziek. Maar dan trek ik vrij snel weer bij. Juist omdat de basisenergie goed is. Als je energie in balans is, herstel je snel.

Tips voor thuis

Ben je vaak moe? Heb je allerlei vage klachten of zit je gewoon niet lekker in je vel? Hier tips wat je kunt doen om beter in balans te blijven:
1. Merk je dat je voortdurend in de hoogste versnelling dingen doet? Doe dan de dingen die je doet eens in een rustig tempo. En doe ze bewust. Dus als je bijvoorbeeld aan het koken bent, kijk niet tegelijkertijd tv of ben met drie dingen tegelijkertijd bezig, maar doe iedere handeling heel bewust. Handeling voor handeling. Je zult er versteld van staan hoeveel energie, en tijd, je dit op de lange duur scheelt!

Als meditatie iets voor je is, dan kan ik je dat ook echt aanbevelen. Mediteren is een van de meest effectieve methoden om te leren lichaam en geest weer in de rustmodus te brengen. Als je regelmatig mediteert, zul je gegarandeerd het effect de rest van de dag merken. Het is zelfs bewezen dat mensen die regelmatig mediteren, beduidend minder slaap nodig hebben. Zo is dus wetenschappelijk aangetoond hoeveel energie we letterlijk verspillen door met ons hoofd bij allerlei dingen tegelijkertijd te zijn. Mediteren kost geen tijd, maar levert tijd op.

2. Drink voldoende water. Zo voer je afvalstoffen af die een onnodige belasting vormen voor je lichaam.En je lichaam bestaat voor 70% uit water. Heel veel processen in je lijf hebben water nodig om te kunnen doen wat ze moeten doen. Dus als er een stof belangrijk voor je lichaam is om goed in balans te blijven, dan is het wel water.

3. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Fiets of loop eens een keer naar je werk. Pak de trap, doe regelmatig wat oefeningen voor je rug en schouders als je veel achter de laptop zit. Ga eens wandelen met vrienden in plaats van koffie drinken, ga na afloop van je werk even lekker rommelen in de tuin. Je hoeft je echt niet in het zweet te werken. Bewezen is dat dagelijks regelmatig rustig bewegen een positiever effect heeft op je balans, en daarmee gezondheid, dan eenmaal per week intensief sporten.

4. En last but not least, let eens wat meer op je ademhaling. Ademen doen de meeste mensen zonder erbij na te denken. Het is zo normaal dat we er vaak niet bij stilstaan hoe belangrijk een goede ademhaling is om ons lichamelijk en geestelijk in balans te houden. En dat is jammer, want hierdoor ademen veel mensen oppervlakkig en hoog. Daardoor wordt er minder zuurstof uit de adem gehaald, kunnen afvalstoffen (o.a. kooldioxide) onvoldoende worden afgevoerd en houd je onbewust spanning en andere rommeltjes vast waardoor je lichaam harder moet werken om gezond te blijven.

Langzaam maar zeker begint in de Westerse gezondheidszorg het belang van een goede adem door te dringen. Zo is bewezen dat mensen die na kanker een zuurstofbehandeling krijgen sneller herstellen en hartklachten verminderen door de ademhaling te verdiepen. Daarnaast blaas je letterlijk onbewust vastgehouden mentale en spierspanning van je af als je diep uitademt. Dus lichaam en geest ontspant beter en je weerstand gaat door een goede ademhaling omhoog. Voel je veel spanning? Heb je het erg druk? Driemaal diep in en uitademen doet wonderen!

Balans is dus waar het om draait. Als je iedere dag bewust zorgt voor deze balans, zul je er versteld van staan hoeveel klachten als vanzelf oplossen.